Юридична консультація 24: Умови доступу посадових осіб податкової служби для проведення перевірок

Контроль підприємницької діяльності з боку уповноважених державних органів є достатньо важливими питанням, що потребує обізнаності з боку уповноважених осіб юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

У цій публікації ми хочемо звернути увагу на статтю 81 Податкового кодексу України, ознайомити з нею, роз’яснити викладені в ній положення, а також проаналізувати деякі інші положення, що стосуються перевірок суб’єктів господарювання.

Стаття 81 Податкового кодексу стосується проведення виїзних та фактичних перевірок органами податкової служби, а саме особливостей їх проведення та порядку допуску посадових осіб контролюючих органів для їх здійснення.

Перед тим як розпочати її аналіз, наведемо передбачені Податковим кодексом можливі види перевірок суб’єктів господарювання:

1) камеральні перевірки – їх суть полягає у перевірці даних, викладених у податкових деклараціях у приміщенні податкової;

2) документальні перевірки – перевірки суб’єктів господарювання, що мають на меті перевірку оплати податкових зобов’язань, їх своєчасність, повноту, достовірність, дотримання валютних зобов’язань, сплату усіх необхідних платежів. Така перевірка проводиться як на підставі поданої суб’єктом, якого перевіряють, інформації так і інформації поданої іншими суб’єктами (наприклад контрагентами), з урахуванням статистичної та іншої інформації, що є в наявності інших органів. Документальні перевірки можуть бути планові та позапланові, виїзними та невиїзними (тобто в приміщенні податкової служби);

3) фактичні перевірки – проводиться за місцем фактичного знаходження суб’єкта підприємницької діяльності. Перевірка стосується всіх аспектів діяльності підприємця(-ства): перевірка реєстрації, умов ліцензування, дотримання порядку ведення розрахункових, касових операцій тощо.

А тепер переходимо безпосередньо до документальних та фактичних перевірок: 

До проведення перевірки представник податкової служби повинен пред’явити наступні документи:

  • направлення на проведення перевірки;
  • копія наказу про проведення перевірки;
  • службове посвідчення.

У направленні окрім його реквізитів важливим є зазначення найменування суб’єкта (або об’єкта), перевірка якого буде здійснюватися, мета, підстави, тривалість перевірки та хто саме буде здійснювати перевірку.

У випадках, якщо уповноважена особа не надала (пред’явила) хоча б один з наведених документів – у підприємців є законна підстава не допускати вказаних осіб на перевірку.

Для засвідчення факту відсутності зазначених документів доречно було б залучати свідків (понятих), які б підтверджували факт відсутності, бажано з числа осіб, що не є працівниками суб’єкта, що перевіряється.

Із направленням про проведення перевірки уповноважена особа суб’єкту ознайомлюється, про що ставить на ньому свій підпис.

Строки проведення виїзних перевірок:

для великих платників податків становить 30 робочих (не календарних) днів, для суб’єктів малого підприємництва 10 робочих днів, а всіх інших не більше 20 робочих днів.
Слід зазначити, що відповідно до законодавства суб’єкт, діяльність якого перевіряється має надати усі наявні документальні матеріали.

Проте одночасно важливо пам’ятати, що пунктом 85.5 статті 85 Податкового кодексу України визначено, що вилучення первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів не допускається, окрім випадків, передбачених кримінально-процесуальними нормами.

І наостанок декілька зауважень

Головні проблеми під час здійснення перевірки можуть виникнути після зловживання посадовцям податкової служби своїми повноваженнями. Часто-густо ними свідомо перекручуються норми законодавства для застосування в подальшому штрафних санкцій. Пам’ятайте, що підпис в акті перевірки свідчить частково про згоду суб’єкта із виявленими порушеннями.

Отже будьте завжди пильними, не треба повністю довіряти словам перевіряючих, вчасно користуйтеся фаховою допомогою.
Легше запобігти можливим несприятливим наслідкам перевірки, ніж в подальшому їх оскаржувати, доводити свою правоту.

Звертайтесь за отриманням юридичної допомоги +38 (068) 628-70-90 

 
Читайте також:  Створити та зареєструвати благодійну організацію (фонд): покроковий алгоритм

Оцініть, будь ласка, змістовність та корисність статті

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезды (3 голосів, середняя оцінка: 4,33 из 5)
Якщо стаття була корисна - ставте лайк та робіть репост:
Facebook
Twitter
Visit Us

Обсуждение: 2 комментария

  1. Назар:

    Доброго дня, підкажіть будь-ласка із посиланнями на Закон: чи повинен мати первинну документацію підприємець на єдиному податку ( 2 група) при перевірці контролюючими органами, зокрема ДСБЕЗ! Дякую!

    Ответить
    1. admin:

      З системного тлумачення Податкового кодексу України (далі — ПКУ) випливає, що підприємець повинен мати первинну документацію.
      Зокрема, п. 16.1.5 ПКУ визначено, що платник податків зобов’язаний подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, інші документи, пов’язані з обчисленням та сплатою податків та зборів.
      Пунктом 20.1.8 ПКУ визначено, що контролюючі органи під час проведення перевірок мають право вивчати та перевіряти первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства.
      Водночас, відповідно до пункту 41.1 ПКУ до контролюючих органів відносяться виключно органи державної податкової служби та митні органи.
      Органи Державної служби боротьби з економічною злочинністю не належать до контролюючих органів щодо контролю податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.
      Отже під час проведення перевірок ДСБЕЗ її посадові особи мають діяти виключно на підставі положення про цей орган, Закону України «Про міліцію», Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність».
      Вказані акти визначають підстави та порядок допуску посадових осіб ДСБЕЗ до документації, її витребовування, вилучення тощо.

      Ответить

Ваш комментарий

You have to agree to the comment policy.

© 2017 Юрист-блог // Дизайн и поддержка: GoodwinPress.ru

Запрошую приєднатися до Юрист-блогу у соцмережах: