Юридична консультація 8: Чи правомірно застосування строку проживання для постановки на квартирний облік?

Сьогодні хотілося проаналізувати окремі питання житлового забезпечення, а саме обґрунтованість застосування підзаконних нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування, прийнятих ще за радянський період, що визначають порядок постановки на квартирний облік.

Так, відповідно до пункту 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою професійних спілок від 11.12.84 № 470 (далі — Правила), виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік.

Так, пунктом 5 Порядку застосування у м. Києві «Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР», затвердженим постановою  Виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 15.07.1985 № 582 (далі — Порядок), встановлено,  що  на  квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов,  постійно  проживають  та прописані у  м.  Києві  не  менш,  як  п’ять  років.

Аналогічні норми, як мені відомо, діють і в інших містах, зокрема, Житомирі, Луганську, тощо.

Чи відповідають ці норми діючому законодавству України?

Мене стало цікаво довідатися з цього приводу думку Міністерства юстиції України. На мій запит Мін’юстом  було надано наступну відповідь.

Положення Загальної декларації прав людини, Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, Протоколу № 4 до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод гарантують особі свободу пересування та вільний вибір місця проживання.

Водночас, пунктом 5 Порядку, встановлено,  що  на  квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов,  постійно  проживають та прописані у м.  Києві не менш, як п’ять років, тим самим встановлюючи ценз осілості.

Читайте також:  Юридична консультація 66 Використання поруки у забезпеченні банківських кредитів

Зазначена норма суттєво порушує конституційні права громадянина України на свободу пересування, вільний вибір місця проживання, на житло, в тому числі щодо постановки на квартирний облік, участі у державних програмах з отримання житла тощо, а отже є такою, що суперечить Конституції України, законам, положенням міжнародних договорів України.

Вільне пересування і вибір місця проживання є суттєвою гарантією свободи особистості, умовою її професійного і духовного розвитку.

Також положення пункту 5 Постанови суперечать статті 24 Конституції України, яка гарантує кожному громадянинові України рівні конституційні права, свободи та проголошує рівність громадян перед законом.

Отже, положення пункту 5 Постанови базується на рудименті радянський часів – інституті прописки.

Крім того було зазначено, що відповідно до статті 1 Закону України «Про прокуратуру» (далі — Закон) прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів органами державного і господарського управління та контролю, місцевими Радами, їх виконавчими органами, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.

Статтею 19 Закону визначено, що предметом нагляду за додержанням і застосуванням законів є, зокрема, відповідність актів, які видаються всіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами, вимогам Конституції України та чинним законам.

При виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право вносити подання або протест на рішення місцевих Рад залежно від характеру порушень (пункт 2 частини другої статті 20 Закону).

Читайте також:  Юридична консультація 56 Як перевірити надійність контрагента перед укладенням договору?

Залишається лише визначити спосіб, у який можна захистити свої права.

А як бачимо правові підстави для цього є.

Ви прочитали нашу публікацію в повному обсязі. Ми сподіваємося, що вона була для Вас корисною та інформативною. Саме тому Вас просимо:

  1. Залишити Ваші думки, повідомити свій досвід з цих питань за допомогою форми коментарів, що розташована нижче. Ми обов’язково дамо Вам свою зворотню реакцію.
  2. Оцінити якість, достовірність, глибину публікації за допомогою зірочок (від 1 до 5). Для нас надзвичайно важливо отримувати від Вас оцінку своєї діяльності.  1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезды (1 голосів, середняя оцінка: 5,00 из 5)
  3. Якщо Ви ще не підписалися на Юрист-блог зробіть це за допомогою форми внизу. Також вступайте до наших груп в соцмережах. Переваги такого кроку читайте на спеціальній сторінці.
  •    
  •    



P.S.: Якщо Ви маєте до нас питання правового характеру, задавайте їх на спеціальній сторінці Задати питання, а не у коментарях. Уважно ознайомтеся з умовами надання нами консультацій.

Звертайтесь за отриманням юридичної допомоги +38 (068) 628-70-90 

 

Оцініть, будь ласка, змістовність та корисність статті

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезды (1 голосів, середняя оцінка: 5,00 из 5)
Якщо стаття була корисна - ставте лайк та робіть репост:
Facebook
Twitter
Visit Us

Ваш комментарий

You have to agree to the comment policy.

© 2017 Юрист-блог // Дизайн и поддержка: GoodwinPress.ru

Запрошую приєднатися до Юрист-блогу у соцмережах: